Tekniken
Isolerskarven består av en smidd stålkärna som formas efter den aktuella spårprofilen.
Den borras med antingen 4 eller 6 hål för anslutningen till rälsen. Därefter belägges stålkärnan med höghållfast Polyamid som ger isolerförmågan.
En sats består av två stålkärnor, en isolerskiva (stolpe) mellan rälsändarna och en skruvsats.
Vid montage borras hålbilden med en mall och därefter skruvas isolerskaven fast enligt bilden ovan. Montage kan ske ute i spåret och kräver inga hälsovådliga kemikalier. De kan monteras oberoende av väderlek.
Sedan 2018 har Tenconi ett nära samarbete med Dätwyler AG (tätningslösningar) för syntetisk beläggning av spår tillsammans med Tenconis produkter för att säkerställa skydd mot olika korrosiva ämnen (t. ex. luft, salt, vatten). Dessa produkter används t.ex. vid järnvägsövergångar för att undvika korrosion p.g.a. vägsalt.
Varumärket Tenconi
Tenconi grundades 1871 och har idag två fabriker i Schweiz.